Analyyttinen raportti: Drift Masters - Tuomaripisteytyksen ja telemetriatietojen välinen ero 2025 kaudella
Vastuuvapauslauseke:
Tämä raportti on laadittu ainoastaan pohdiskelevana tilastollisena analyysinä, joka perustuu julkisesti saatavilla olevaan Race Data Labs -sivuston dataan, jota on verrattu tuomarien antamiin pisteisiin. Sivuston keräämä data on peräisin autojen katolle asennettavista laitteista, jotka pisteyttävät lajitteluvedot Angle (kulma), Speed (nopeus), Zone (clipping zonejen osumatarkkuus) ja Tyres off (renkaiden irtoaminen radasta) -muuttujien perusteella. Tämä raportti ei ole tieteellinen tutkimus, eikä sen tarkoituksena ole esittää lopullisia tai kiistattomia johtopäätöksiä kuljettajien suosimisesta tai epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Raportin sisältö heijastaa ainoastaan havaittuja tilastollisia suuntauksia, jotka vaatisivat perusteellisempaa, moniulotteista ja tilastollisesti merkitsevää tutkimusta, jotta niistä voitaisiin tehdä virallisia johtopäätöksiä.
1. Johdanto
Drift Masters -sarjan kilpailuiden lajittelupisteytys on herättänyt keskustelua yleisön keskuudessa, erityisesti tuomaripisteiden subjektiivisuuden ja mahdollisten ennakkoasenteiden vuoksi. Tämän analyysin hypoteesina on, että tietyt kuljettajat saattavat hyötyä tuomareiden arvioinnista joko nimen (tunnettuus) tai kansallisuuden perusteella verrattuna puhtaasti objektiiviseen, Race Data Labs -järjestelmän mittaamaan suoritukseen.
Tässä raportissa tarkastellaan vertailua tuomaripisteiden ja autoon asennetun telemetriajärjestelmän antamien pisteiden välillä viideltä Drift Masters -sarjan osakilpailulta (round 2-6). Analyysin päämittarina käytetään "pos diff -/+" -saraketta, joka osoittaa kuljettajan sijoituksen eron tuomaripisteillä ja järjestelmäpisteillä mitattuna.
2. Metodologia
Raportin analyysi perustuu taulukon sisältämiin, laskettuihin "Pos diff -/+" -arvoihin.
Positiivinen arvo (> 0) kuvastaa tilannetta, jossa kuljettaja on saanut paremman sijoituksen tuomaripisteillä kuin järjestelmäpisteillä. Tätä tulkitaan indikaattorina hyötymisestä.
Negatiivinen arvo (< 0) kuvastaa tilannetta, jossa kuljettaja on saanut huonomman sijoituksen tuomaripisteillä kuin järjestelmäpisteillä. Tätä tulkitaan indikaattorina sijoituksen menetyksestä.
Analyysi suoritettiin sekä yksittäisten kuljettajien että kansallisuuksien tasolla, laskien kunkin kuljettajan ja maan yhteenlasketut "pos diff" -arvot sekä maakohtaiset keskiarvot.
3. Analyysi ja tulokset
3.1 Kuljettajakohtainen tarkastelu
Yksittäisistä kuljettajista nousee esiin selkeä kahtiajako hyötyjiin ja kärsijöihin. Suurimmat erot havaittiin seuraavilla kuljettajilla:
Eniten hyötyneet kuljettajat:
Jakub Przygonski (Puola): Hyöty yhteensä +61 sijaa. Suurin yksittäinen ero oli +20 sijaa Round 4:ssä.
Itay Sadeh (Israel): Hyöty yhteensä +55 sijaa. Suurin yksittäinen ero oli +23 sijaa Round 6:ssa.
Dawid Sposob (Puola): Hyöty yhteensä +36 sijaa.
Eniten kärsineet kuljettajat:
Lauri Heinonen (Suomi): Tappio yhteensä -44 sijaa. Suurin yksittäinen ero oli -7 sijaa Round 2:ssa.
Teemu Asunmaa (Suomi): Tappio yhteensä -44 sijaa. Suurin yksittäinen ero oli -20 sijaa Round 6:ssa.
Clint Van Oort (Alankomaat): Tappio yhteensä -35 sijaa.
Kuljettajista, jotka kokivat suurimman yksittäisen sijoituksen menetyksen, esiin nousivat Adrian Petricevic (Kroatia, -28 sijaa Round 6:ssa) ja Espen Rohde (Norja, -27 sijaa Round 5:ssä).
3.2 Maakohtainen tarkastelu
Kun kuljettajakohtaiset luvut aggregoidaan maittain, havainnot vahvistuvat.
Eniten hyötyneet maat (yhteensä):
Puola: Hyöty yhteensä +137 sijaa.
Irlanti: Hyöty yhteensä +77 sijaa.
Israel: Hyöty yhteensä +55 sijaa.
Eniten kärsineet maat (yhteensä):
Suomi: Tappio yhteensä -86 sijaa.
Norja: Tappio yhteensä -44 sijaa.
Alankomaat: Tappio yhteensä -41 sijaa.
Keskiarvoon suhteutettuna Puola nousee edelleen eniten hyötyneeksi maaksi. Suomi ja Norja sen sijaan esiintyvät johdonmukaisesti kärsijöiden joukossa.
4. Pohdinta ja johtopäätökset
Tämän analyysin perusteella datasta on havaittavissa tilastollinen suuntaus, joka on linjassa alkuperäisen hypoteesin kanssa. Vaikka yksittäisten kuljettajien suoritukset luonnollisesti vaihtelevat, data osoittaa, että tietyt kuljettajat ja heidän kotimaansa ovat systemaattisesti saaneet parempia sijoituksia tuomaripisteillä kuin mitä heidän telemetriatietonsa antaisivat olettaa.
Jakub Przygonskin ja Dawid Sposobin tapaukset (molemmat Puolasta) ja heidän maansa tilastollisesti merkittävä positiivinen ero voivat viitata siihen, että heidän suorituksiaan arvostettiin korkeammalle subjektiivisessa arvioinnissa.
Vastaavasti Lauri Heinosen ja Teemu Asunmaan (molemmat Suomesta) ja heidän maansa negatiivinen saldo osoittaa, että tuomarien arviointi on johtanut heidän osaltaan huonompiin sijoituksiin verrattuna telemetriajärjestelmän objektiiviseen arviointiin.
On tärkeää korostaa, että nämä havainnot eivät yksinään todista tuomareiden suosivan tiettyjä kuljettajia tai kansallisuuksia. On mahdollista, että tietyt kuljettajat ajavat tyylillä, joka miellyttää tuomareita (esim. aggressiivisempi linja), vaikka se ei välttämättä heijastuisi täydellisesti telemetriatietoihin (kuten kulma, nopeus, ja clipping zonejen tarkkuus). Data kuitenkin nostaa esiin kysymyksiä ja antaa vahvan indikaation siitä, että subjektiivisella arvioinnilla on merkittävä vaikutus lopputuloksiin, ja tämä vaikutus ei jakaudu tasaisesti kaikkien kuljettajien kesken.
Yhteenvetona, analyysi tukee hypoteesia, jonka mukaan tuomareiden arvioinnin ja telemetriatietojen välillä on havaittavissa systemaattisia eroja, jotka ovat yhteydessä tiettyihin kuljettajiin ja kansallisuuksiin. Tämä ero on ollut suurimpien hyötyjien osalta positiivinen ja suurimpien kärsijöiden osalta negatiivinen.
5. Yhteenveto
Kansallisuus | Kokonais ero (sijat) | Suurimmat esimerkit (kuljettajat) |
---|---|---|
Hyötyjät | ||
Puola | +137 | Jakub Przygonski, Dawid Sposob |
Irlanti | +77 | Jack Shanahan, Conor Shanahan |
Israel | +55 | Itay Sadeh (ainoa kuljettaja) |
Kärsijät | ||
Suomi | -86 | Lauri Heinonen, Teemu Asunmaa |
Norja | -44 | Espen Rohde |
Alankomaat | -41 | Clint Van Oort |
6. Liitteet: Yksityiskohtaiset tulokset
Tässä osiossa esitetään kokonaiset listaukset kuljettajien ja maiden saamista sijoituserosta tuomari- ja järjestelmäpisteiden välillä.
Kuljettajien kokonaissijoitusero (Pos diff -/+) kaudella 2025
maa | kuljettaja | pos diff -/+ |
---|---|---|
Puola | Jakub Przygonski | 61 |
Israel | Itay Sadeh | 55 |
Puola | Dawid Sposob | 36 |
Irlanti | Duane Mckeever | 31 |
Suomi | Juha Pöytälaakso | 28 |
Viro | Oliver Randalu | 28 |
Suomi | Juha Rintanen | 28 |
Irlanti | Conor Shanahan | 24 |
Irlanti | Jack Shanahan | 20 |
Puola | Jakub Krol | 19 |
Puola | Piotr Więcek | 17 |
Japani | Noaki Nakamura | 14 |
czech | Marco Zakouril | 14 |
Sveitsi | Yves Meyer | 13 |
Irlanti | Chris Brady | 10 |
uae | Nasser Alharbali | 10 |
Irlanti | Fionn Roche | 10 |
Puola | Pawel Korpulinski | 9 |
Liettua | Andrius Vasiliauskas | 8 |
Norja | Orjan Nilsen | 7 |
Ranska | Jason Banet | 6 |
Irlanti | James Deane | 4 |
Iso-Britannia | Ryan Hughes | 3 |
Suomi | Niko Määttälä | 3 |
Irlanti | Gary Dunne | 3 |
Irlanti | Alan Hynes | 3 |
Suomi | Joona Waronen | 3 |
Suomi | Toni Ojatalo | 3 |
Yhdysvallat | Dmitriy Brutskiy | 2 |
Norja | Simen Olsen | 2 |
Ukraina | Artur Harvylenko | 2 |
Ukraina | Konstantyn Shchurenko | 1 |
turkey | Enver Haskasap | 1 |
Viro | Kevin Pesur | 1 |
Japani | Daigo Saito | 0 |
Irlanti | Tomas Kiely | 0 |
Latvia | Daniels Baumanis | 0 |
Irlanti | David Garvey | 0 |
Latvia | Edgars Krogeris | -1 |
Irlanti | Mohamad Chehab | -1 |
Liettua | Sandra Janusauskaite | -2 |
Suomi | Mika Keski-Korpi | -3 |
Irlanti | Dave Egan | -3 |
Espanja | Alejandro Perez Beraza | -3 |
Suomi | Ville Kaukonen | -4 |
Irlanti | Kevin Quinn | -4 |
Irlanti | Conor Falvey | -4 |
Puola | Adam Zalewski | -5 |
bulgaria | Petyo Radichev | -5 |
Alankomaat | Roene Zwanenburg | -6 |
Ukraina | Oleksii Holovnia | -7 |
serbia | Nikola Illic | -7 |
Saksa | Max Heidrich | -8 |
Irlanti | Davan Leahy | -8 |
Latvia | Martins Immermanis | -8 |
Irlanti | Harry Kerr | -8 |
Ruotsi | Pontus Hartman | -9 |
Espanja | Ruben Bolanos | -9 |
Suomi | Teemu Peltola | -10 |
Unkari | Kevin Piskolty | -10 |
Liettua | Benediktas Cirba | -10 |
Suomi | Paulus Perkkiö | -10 |
Yhdysvallat | Amanda Sorensen | -10 |
Espanja | Joan Caballer | -10 |
Portugali | Diogo Correia | -11 |
Latvia | Rolands Berzins | -12 |
Liettua | Gediminas Levickas | -14 |
Iso-Britannia | Steve Biagioni | -14 |
Suomi | Matias Lindell | -15 |
Latvia | Nikolass Bertans | -18 |
Suomi | Jarkko Jylhä | -21 |
Portugali | Joao Vieira | -22 |
Norja | Tor Arne Kvia | -25 |
Norja | Espen Rohde | -28 |
croatia | Adrian Petricevic | -28 |
cyprus | George Christoforou | -29 |
Alankomaat | Clint Van Oort | -35 |
Suomi | Teemu Asunmaa | -44 |
Suomi | Lauri Heinonen | -44 |
Maakohtainen yhteenveto sijoituserosta (Pos diff -/+) kaudella 2025
maa | pos diff -/+ | keskiarvo pos diff -/+ |
---|---|---|
Puola | 137 | 22.83333333 |
Irlanti | 77 | 4.8125 |
Israel | 55 | 55 |
Viro | 29 | 14.5 |
Japani | 14 | 7 |
czech | 14 | 14 |
Sveitsi | 13 | 13 |
uae | 10 | 10 |
Ranska | 6 | 6 |
Ukraina | 3 | 1.5 |
turkey | 1 | 1 |
bulgaria | -5 | -5 |
serbia | -7 | -7 |
Yhdysvallat | -8 | -4 |
Saksa | -8 | -8 |
Ruotsi | -9 | -9 |
Unkari | -10 | -10 |
Iso-Britannia | -11 | -5.5 |
Liettua | -18 | -4.5 |
Espanja | -22 | -7.333333333 |
croatia | -28 | -28 |
cyprus | -29 | -29 |
Portugali | -33 | -16.5 |
Alankomaat | -41 | -20.5 |
Norja | -44 | -11 |
Suomi | -86 | -6.615384615 |